Koncepcja przedszkola
KONCEPCJA PRACY
Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Chełmie
na lata 2018 – 2024
Charakterystyka przedszkola:
Przedszkole Miejskie Nr 10 jest zlokalizowane na terenie miasta Chełm w środku osiedla „Gwarek”. Położone jest w oddaleniu od głównych ulic, w sąsiedztwie pól i lasu. Mieści się w wolnostojącym, podpiwniczonym dwukondygnacyjnym budynku. Jego atutem jest duży ogród, wyposażony w sprzęt
do zajęć i zabaw ruchowych. Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym, monitorowanym i zamykanym ze względów bezpieczeństwa.
W przedszkolu funkcjonuje sześć grup dla dzieci od 3 do 6 lat. W budynku znajdują się:
- na parterze: trzy sale zabaw dla młodszych grup z przyległymi do niej łazienkami, hol, gabinet logopedyczny, pomieszczenia administracyjne, zmywalnia naczyń oraz pralnia,
- na piętrze: trzy sale zabaw dla starszych grup z przyległymi łazienkami, sala telewizyjna, garderoba, kącik gimnastyczny, kuchnia z magazynem żywnościowym oraz pomieszczenia sanitarne,
- w piwnicy: znajduje się szatnia dla dzieci, magazyn warzywniczy oraz pomieszczenia gospodarcze.
Wizja placówki
,,Moje przedszkole to mój drugi dom
bo stawia na Mnie
na moje szczęśliwe dzieciństwo
i mój wszechstronny rozwój”.
Misja placówki
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Przedszkole przestrzega Prawa Dziecka i kieruje się wartościami: prawda, dobro, piękno, przyjaźń.
- Dzięki aktywnym i nowatorskim metodom pracy pozwala dzieciom osiągnąć sukces.
- Przedszkole jest placówka bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Przedszkole stwarza sytuacje do rozwijania zainteresowań książką i kształtuje postawy czytelnicze.
- Nasze przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami i wspiera rodziny w ukierunkowaniu na rozwój dziecka.
- Przedszkole organizuje warunki i sytuacje sprzyjające działalności dzieci, wychodząc na przeciw ich zainteresowaniom.
- Placówka nasza rozwija uzdolnienia wychowanków wspierając działania twórcze.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Dziecko w naszym przedszkolu:
- Jest akceptowane takie, jakie jest.
- Jest ciekawe świata i rozwija zainteresowania czytelnicze.
- Czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi.
- Zna swoje prawa i obowiązki.
- Jest przygotowane do podjęcia obowiązków szkolnych.
Rodzice w naszym przedszkolu:
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
- Współpracują z nauczycielami.
- Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Włączają się w różnorodne akcje i działania.
- Interesują się działalnością przedszkola.
- Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach dziecka.
- Interesują się działalnością przedszkola.
- Otrzymują pomoc specjalistów.
- Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- Są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola.
- Wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój.
- Aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki.
- Stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola.
- Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
- Współpracują w zespole, z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
CELE I ZADANIA:
- Wspieranie aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobraźni i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujący rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnego do etapu rozwoju dziecka.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich doświadczeń w różnych formach.
Zamierzenia pracy przedszkola zawarte
są w programach wspomagających nasze działania:
- Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci
„Nasze przedszkole”
- Plany współpracy z rodzicami
- Programy własne nauczycielek
- Plany pracy kółek rozwijających zainteresowania dzieci
- Roczny plan pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej
- Miesięczne plany pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej.
KIERUNKI i DZIAŁANIA – nasze priorytety 2018 – 2024:
1.,,Bezpieczny przedszkolak to ja!” – kształtowanie i utrwalanie prawidłowych postaw
i nawyków dotyczących zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
2. ,,Książka – nasz przyjaciel, który uczy bawi i wychowuje” – rozbudzanie zainteresowania
literaturą dziecięcą jako źródła wiedzy o świecie i informacji z różnych dziedzin życia.
3.Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka – tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.
4.„Piękna nasza Polska cała...” – kształtowanie tożsamości i przynależności regionalnej i narodowej dzieci.
Zamierzenia do dalszej pracy prowadzące do osiągnięcia sukcesu:
- Doposażenie i modernizowanie bazy przedszkola, uatrakcyjnianie kącików tematycznych w salach przedszkolnych.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
- Zainspirowanie oraz zachęcanie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
- Organizowanie sytuacji edukacyjnych rozwijających zainteresowania czytelnicze oraz kształtujące gotowość do nauki czytania i pisania.
- Wzrost świadomości dzieci, rodziców i pracowników przedszkola na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu, domu i poza domem.
- Zwiększenie integracji rodziców z przedszkolem.
- Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola.
- Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
- Rozszerzenie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
- Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców.
- Rozbudzanie wiedzy i świadomości dzieci z zakresu wiedzy patriotycznej.
- Wspomaganie, inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności, dobra współpraca w zespole.
MODEL ABSOLWENTA:
Dziecko kończące nasze przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej
potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- Motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego
- Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- Umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
- Zainteresowanie literaturą dziecięcą oraz obcowanie z nią w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy
- Umiejętność koncentracji na pracy
- Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem)
- Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać
z innymi)
- Tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- Samodzielność
- Odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
- Pomysłowość i wyobraźnię twórczą w aktywności ruchowej
- Dbałość o własne zdrowie, chroni je i wspomaga
- Znajomość tradycji lokalnych i narodowych oraz szanuje je
Posiada:
- Zdolność do obdarzania osób dorosłych uwagą i porozumiewania się z nimi zrozumiały sposób.
- Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.
- Podstawową wiedzę o świecie.
Umie:
- Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanych zadań.
- Posługiwać się zdobyczami techniki.
- Posługiwać się książką zgodnie z jej przeznaczeniem.
Rozumie, zna, przestrzega:
- Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi.
- Zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną.
- Zasady korzystania z biblioteki oraz wie jak należycie dbać o czysty i estetyczny wygląd książek.
- Zasady kultury współżycia, postępowania , zachowania się w miejscach publicznych.
- Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe.
- Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną).
Nie obawia się:
- Występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole.
- Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami.
- Wykazać inicjatywy w działaniu.
- Wyrażania swoich uczuć i okazywania emocji.
- Uczestniczyć w różnych konkursach organizowanych przez placówki oświatowe i instytucje publiczne.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA:
Działania promocyjne obejmują:
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
- Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
- Prowadzenie kroniki przedszkola,
- Organizację uroczystości przedszkolnych,
- Artykuły prasowe w gazecie lokalnej dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- Systematyczna aktualizacja strony internetowej placówki
- Promowanie się w imprezach, festynach i konkursach
- Współpraca ze sponsorami, nawiązywanie nowych kontaktów
- Współpraca z organem prowadzącym przedszkole.
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWALUACJA KONCEPCJI
- Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję.
- Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całej rady pedagogicznej.
- Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych zmian.
- Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – cena efektów realizacji koncepcji, wnioski do planowania pracy w latach następnych.
- Rodzice zapoznają się z treścią Koncepcji Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Chełmie poprzez:
- stronę internetową przedszkola – http://pmchelm10.szkolnastrona.pl/
- wyeksponowany dokument na tablicy informacyjnej przedszkola
- na zebraniu z rodzicami.
Rodzice mogą wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji w trakcie jej realizacji.
Koncepcja Pracy Przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.
Koncepcja Pracy Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Chełmie została zaakceptowana
przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 13.09.2018r.