Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1226463
  • Do końca roku: 277 dni
  • Do wakacji: 84 dni

Kartka z kalendarza

Koncepcja przedszkola

 

KONCEPCJA PRACY

Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Chełmie

na lata 2018 – 2024

 

 Charakterystyka przedszkola:

      Przedszkole Miejskie Nr 10 jest zlokalizowane na terenie miasta Chełm w środku osiedla „Gwarek”. Położone jest w oddaleniu od głównych ulic, w sąsiedztwie pól i lasu. Mieści się w wolnostojącym, podpiwniczonym dwukondygnacyjnym budynku. Jego atutem jest duży ogród, wyposażony w sprzęt
do zajęć i zabaw ruchowych. Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym, monitorowanym i zamykanym ze względów bezpieczeństwa.

W przedszkolu funkcjonuje sześć grup dla dzieci od 3 do 6 lat. W budynku znajdują się:

  • na parterze: trzy sale zabaw dla młodszych grup z przyległymi do niej łazienkami, hol, gabinet logopedyczny, pomieszczenia administracyjne, zmywalnia naczyń oraz pralnia,
  • na piętrze: trzy sale zabaw dla starszych grup z przyległymi łazienkami, sala telewizyjna, garderoba, kącik gimnastyczny, kuchnia z magazynem żywnościowym oraz pomieszczenia sanitarne,
  • w piwnicy: znajduje się szatnia dla dzieci, magazyn warzywniczy oraz pomieszczenia gospodarcze.

 

Wizja placówki

,,Moje przedszkole to mój drugi dom

bo stawia na Mnie

na moje szczęśliwe dzieciństwo

i mój wszechstronny rozwój”.

 

Misja placówki

  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Przedszkole przestrzega Prawa Dziecka i kieruje się wartościami: prawda, dobro, piękno, przyjaźń.
  • Dzięki aktywnym i nowatorskim metodom pracy pozwala dzieciom osiągnąć sukces.
  • Przedszkole jest  placówka bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Przedszkole stwarza sytuacje do rozwijania zainteresowań książką i kształtuje postawy czytelnicze.
  • Nasze przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami i wspiera rodziny w ukierunkowaniu na rozwój dziecka.
  • Przedszkole organizuje warunki i sytuacje sprzyjające działalności dzieci, wychodząc na przeciw ich zainteresowaniom.
  • Placówka nasza rozwija uzdolnienia wychowanków wspierając działania twórcze.
  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.

 

Dziecko w naszym przedszkolu:

  • Jest akceptowane takie, jakie jest.
  • Jest ciekawe świata i rozwija zainteresowania czytelnicze.
  • Czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte.
  • Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi.
  • Zna swoje prawa i obowiązki.
  • Jest przygotowane do podjęcia obowiązków szkolnych.

 

Rodzice w naszym przedszkolu:

  • Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
  • Współpracują z nauczycielami.
  • Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
  • Włączają się w różnorodne akcje i działania.
  • Interesują się działalnością przedszkola.
  • Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach dziecka.
  • Interesują się działalnością przedszkola.
  • Otrzymują pomoc specjalistów.
  • Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola.

 

 Nauczyciele w naszym przedszkolu:

  • Są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola.
  • Wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój.
  • Aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki.
  • Stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i  przedszkola.
  • Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
  • Współpracują w zespole, z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

 

CELE I ZADANIA:

  • Wspieranie aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
  • Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  • Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobraźni i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  • Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  • Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujący rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnego do etapu rozwoju dziecka.
  • Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
  • Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
  • Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich doświadczeń w różnych formach.

 

 Zamierzenia pracy przedszkola zawarte
są w programach wspomagających nasze działania:

 - Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci
„Nasze przedszkole”

- Plany współpracy z rodzicami

- Programy własne nauczycielek

- Plany pracy kółek rozwijających zainteresowania dzieci

- Roczny plan pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej

- Miesięczne plany pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej.

 

KIERUNKI i DZIAŁANIA – nasze priorytety 2018 – 2024:

1.,,Bezpieczny przedszkolak to ja!”kształtowanie i utrwalanie prawidłowych postaw

i nawyków dotyczących zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.

2. ,,Książka – nasz przyjaciel, który uczy bawi i wychowuje”rozbudzanie zainteresowania

literaturą dziecięcą  jako źródła wiedzy o świecie i informacji z różnych dziedzin życia.

3.Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka – tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.

4.„Piękna nasza Polska cała...” – kształtowanie tożsamości i przynależności regionalnej i narodowej dzieci.

 

Zamierzenia do dalszej pracy prowadzące do osiągnięcia sukcesu:

  • Doposażenie i modernizowanie bazy przedszkola, uatrakcyjnianie kącików tematycznych w salach przedszkolnych.
  • Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
  • Zainspirowanie oraz zachęcanie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
  • Organizowanie sytuacji edukacyjnych  rozwijających zainteresowania czytelnicze oraz kształtujące gotowość do nauki czytania i pisania.
  • Wzrost świadomości dzieci, rodziców i pracowników przedszkola na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu, domu i poza domem.
  • Zwiększenie integracji rodziców z przedszkolem.
  • Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola.
  • Promowanie działalności przedszkola w  środowisku lokalnym.
  • Rozszerzenie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
  • Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców.
  • Rozbudzanie wiedzy i świadomości dzieci z zakresu wiedzy patriotycznej.
  • Wspomaganie, inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności, dobra współpraca w zespole.

 

MODEL ABSOLWENTA:

 Dziecko kończące nasze przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej

potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.

Wykazuje:

- Motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego

- Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,

- Umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości,   uważnego słuchania

- Zainteresowanie literaturą dziecięcą oraz obcowanie z nią w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy

- Umiejętność koncentracji na pracy

- Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby    radzenia sobie z zadaniem)

- Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać
z innymi)

- Tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań

- Samodzielność

- Odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)

- Pomysłowość i wyobraźnię twórczą w aktywności ruchowej

- Dbałość o własne zdrowie, chroni je i wspomaga

- Znajomość tradycji lokalnych i narodowych oraz szanuje je

Posiada:

- Zdolność do obdarzania osób dorosłych uwagą i porozumiewania się z nimi zrozumiały sposób.

- Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.

- Podstawową wiedzę o świecie.

Umie:

- Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanych zadań.

- Posługiwać się zdobyczami techniki.

- Posługiwać się książką zgodnie z jej przeznaczeniem.

Rozumie, zna, przestrzega:

- Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi.

- Zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną.

- Zasady korzystania z biblioteki oraz wie jak należycie dbać o czysty i estetyczny wygląd książek.

- Zasady kultury współżycia, postępowania , zachowania się w miejscach publicznych.

- Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe.

- Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną).

Nie obawia się:

- Występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole.

- Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami.

- Wykazać inicjatywy w działaniu.

- Wyrażania swoich uczuć i okazywania emocji.

- Uczestniczyć w różnych konkursach organizowanych przez placówki oświatowe i instytucje publiczne.

 

 PROMOCJA PRZEDSZKOLA:

Działania promocyjne obejmują:

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
  • Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
  • Prowadzenie kroniki przedszkola,
  • Organizację uroczystości przedszkolnych,
  • Artykuły prasowe w gazecie lokalnej dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
  • Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
  • Systematyczna aktualizacja strony internetowej placówki
  • Promowanie się w imprezach, festynach i konkursach
  • Współpraca ze sponsorami, nawiązywanie nowych kontaktów
  • Współpraca z organem prowadzącym przedszkole.

 

 DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWALUACJA KONCEPCJI

  • Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję.
  • Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całej rady pedagogicznej.
  • Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych zmian.
  • Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – cena efektów realizacji koncepcji, wnioski do planowania pracy w latach następnych.
  • Rodzice zapoznają się z  treścią Koncepcji Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Chełmie  poprzez:

- stronę internetową przedszkola – http://pmchelm10.szkolnastrona.pl/

- wyeksponowany dokument na tablicy informacyjnej przedszkola

- na zebraniu z rodzicami.

 

 

 Rodzice mogą wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji w trakcie jej realizacji.

Koncepcja Pracy Przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.

 

Koncepcja Pracy Przedszkola Miejskiego Nr 10 w Chełmie została zaakceptowana

przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 13.09.2018r.